یزدفردا :مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی استان یزد نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد زندان مرکزی از آموزش زندانیان در 35 رشته مهارتی و صدور یک هزار و 100 گواهینامه مهارت برای زندانیان در سال گذشته خبر داد و گفت : 70 در صد زندانیان استان در کارگاه های تولیدی و آموزشی مشغول فعالیت هستند .

سید حشمت الله حیات الغیب تأخیر در صدور گواهینامه مهارت زندانیان در زندان اردکان و طبس و گرفتن مبلغی از زندانیان برای شرکت در دوره های فنی و حرفه ای را از جمله مشکلات این بخش دانست و ابراز امیدواری کرد در برنامه های آتی تصمیم گیری مناسبی برای این مسائل گرفته شود .

وی اعلام کرد : زندانیانی که گواهینامه مهارت دریافت می کنند در صورت واجد شرایط بودن پس از آزادی تا سقف 10 میلیون تومان وام اشتغال پرداخت می شود .

حیات الغیب با اعلام اینکه در سال گذشته 900 میلیون تومان وام اشتغال به زندانیان پرداخت گردید عنوان کرد : در سال جاری مقرر شد این اعتبار دو برابر شود تا زندانیان بیشتری از این امتیاز بهره مند شوند .

مسئول اشتغال و حرفه آموزی اداره کل زندان های استان نیز در این نشست اهداف سازمانی اشتغال و حرفه اموزی در زندان ها را بازپروری اشتغال و حرفه آموزی مددجویان ، ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال پس از آزادی از زندان ، پیشگیری از بازگشت به اعمال بزهکارانه و پر کردن اوقات فراغت مددجویان در زندان ها ذکر کرد .

محمد حق پرست از برگزاری 28 دوره مهارت آموزی در قالب 22 رشته آموزشی و شرکت 816 مددجو ، بومی سازی تفاهم نامه های استانی در سطح شهرستان ها ، ایجاد کارگاه خیاطی تولیدی در زندان مرکزی ، راه اندازی کارگاه قالیبافی در زندان مرکزی ، راه اندازی کارگاه سنتور در کانون اصلاح و تربیت ، و اشتغال یک هزار و 521 نفر در بخش های مولد و غیر مولد در سال جاری خبر داد .

وی رشته های مزارع کشاورزی ، دامپروری ، کشت محصولات گلخانه ای ، پرورش مرغ ، باغداری ، نجار ی، جوشکاری ، خیاطی ، بنایی ، کاشی کاری ، زیلوبافی و نقاشی را از جمله رشته های اشتغال زای زندانیان استان برشمرد .

وی اذعان کرد : کمبود تعهدات آموزش برای این قشر ، عدم تأمین مربی مورد نیاز جهت اجرای بخشی از رشته های مورد درخواست ، عدم امکان استفاده از مربیان دارای مدرک تحصیلی کمتر از لیسانس علیرغم تجربه کاری مناسب در داخل یا خارج از زندان و تأمین نشدن ملزومات مصرفی کارگاه به اندازه مورد نیاز از مشکلات اساسی حرفه آموزی در زندان ها به شمار می آید .

حق پرست در ادامه تعیین و پرداخت سختی کار به مربیان شاغل در زندان ها ، حذف محدودیت اجرای تعهدات آموزشی در زندان ها ، پیگیری جهت حذف اخذ هزینه ثبت نام از زندانیان ، به روز رسانی و ایجاد رشته های جدید و دارای بازار کار و اجرای بخشی از استاندارد دوره های بلند مدت را از راهکار های قابل اجرا در این خصوص دانست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا